Powered by Mitsuoka Widget

Tuesday, April 1, 2014

Siapakah Tom Hurndall?


Siapakah Tom Hurndall? (1981 – 2004)

Beliau adalah warga British, seorang pelajar fotografi dan merupakan sukarelawan ISM (International Solidarity Movement) seperti Rachel Corrie. Pada 11 April 2003 beliau telah ditembak oleh Sniper Zionis di kepala. Beliau berada dalam koma dan meninggal dunia 9 bulan kemudian.

Pada April 2003, ketika askar Israel beroperasi di Rafah, beliau dan rakan-rakan aktivis yg lain merancang untuk membina sebuah khemah protest keamanan di salah sebuah jalan utk menghalang kemasukan tentera Israel ke kawasan rakyat Palestin.

Melihat khemah yg didirikan tersebut, Tentera Zionis melepaskan tembakan kepada sekumpulan aktivis menyebabkan Tom dan rakan yg tidak bersenjata terpaksa melarikan diri.

Ketika melarikan diri, beliau ternampak sekumpulan kanak-kanak perempuan sedang dalam keadaan ketakutan dan kelihatan peluru mengenai tanah2 sekitar kanak2 tersebut.Tanpa rasa takut beliau segera mengangkat seorang budak dan meletakkannya di tempat selamat dan datang kembali utk budak yg kedua tetapi malangnya ketika sedang berlutut melindungi budak perempuan itu sebutir peluru yg ditembak Sniper Israel dalam jarak 20 kaki tepat mengenai belakang kepala beliau.

Sniper Israel mendakwa beliau melihat Tom menembak ke arahnya dan memakai uniform tentera padahal ketika itu beliau tidak bersenjata dan memakai Vest berwarna oren yg menunjukkan beliau ialah orang awam dan aktivis kemanusiaan.

Setelah kejadian itu, Kerajaan Israel cuba memburukkan beliau dgn mengeluarkan laporan autopsi yg mengatakan Tom mati disebabkan mengambil dadah berlebihan.

Tetapi itu adalah helah rekaan semata-mata. Antara kata-katanya yg paling diingati adalah:

What do I want from this life?
What makes you happy is not enough.
All the things that satisfy our instincts only satisfy the animal in us.
I want to be proud of myself. I want more. I want to look up to myself and when I die, I want to smile because of the things I have done, not cry for the things I haven't done.

Itu Tom. Kita?

0 comments:

Post a Comment