Powered by Mitsuoka Widget

Thursday, March 27, 2014

Apakah Cinta Sejati?


Terdapat sebuah kisah seorang pemuda yang akan berkahwin dengan seorang wanita rupawan. Sebelum hari perkahwinan mereka berdua, wanita tersebut mengalami demam campak yang sangat serius sehingga menyebabkan kecacatan pada mukanya di sebelah kiri. Bapa wanita tersebut mengutuskan surat kepada pemuda itu bertanyakan sama ada hendak membatalkan perkahwinan mereka. Namun pemuda itu menjawab bahawa dia tetap akan mengahwini anaknya. Pemuda tersebut semenjak beberapa hari sebenarnya mengalami masalah penglihatan yang berkemungkinan akan mengakibatkan buta. Di hari perkahwinan mereka mata pemuda tersebut telah pun buta namun majlis tetap berjalan seperti biasa.

Kehidupan pasangan pemuda dan wanita itu berjalan dengan penuh bahagia. Mereka hidup dengan perasaan saling mencintai antara satu sama lain. Sehinggalah pada dua puluh tahun perkahwinan mereka, wanita itu dipanggil Tuhan dan meninggalkan alam yang fana ini. Selepas kematian isterinya, suatu keajaiban terjadi, pemuda yang sebelum ini buta kembali pulih seperti sedia kala. Orang-orang di sekeliling berasa hairan dan bertanyakan tentang keajaiban yang berlaku pada matanya. Dia menjawab bahawa sebenarnya selama ini matanya tidak buta, penglihatannya adalah baik seperti manusia biasa, namun demi cintanya pada isteri, selama ini dia hanyalah berpura-pura buta semata-mata tidak mahu menyakiti hati serta menyedihkan isterinya akan mukanya yang buruk itu.
Sesungguhnya cinta itu sejatinya pada hati, bukan pada wajah yang kian reput ditelan usia. 

“dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, Bahawa ia menciptakan untuk kamu (Wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikannya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang Yang berfikir” ~ ar-Rum, ayat 21 ~



English :

What is true love?

There is the story of a young man who was engaged to marry a particularly beautiful woman. Before the wedding day, his fiancĂ©e was afflicted with a severe case of chicken pox which left her face terribly disfigured. Her father wrote to him informing him of the situation and asking if he preferred to call off the wedding. The young man replied to her father stating that he would still marry his daughter, but that he had recently experienced a gradual loss of sight, which he feared would culminate in blindness. By the wedding date he had in fact completely lost his vision. The wedding proceeded as planned and the couple had a loving and happy relationship until the wife died twenty years later. Upon her death the husband regained his eyesight. When asked about his seemingly miraculous recovery he explained that he could see all along. He had feigned blindness all those years because he did not want to offend or sadden his wife. 

"Among His proofs is that He created for you spouses from among yourselves, in order to have tranquility and contentment with each other, and He placed in your hearts love and care towards your spouses. In this, there are sufficient proofs for people who think" ~ Ar-Rum, verse 21 ~

0 comments:

Post a Comment